Mengapa Belajar Kaedah Berangka ?

Oktober 22, 2010


Sekiranya anda lepasan diploma atau ijazah dalam bidang kejuruteraan, anda mungkin ada mengambil subjek matematik ini; Kaedah Berangka (Numerical Method). Tetapi ramai yang tidak mengetahui kegunaan kaedah berangka termasuklah pensyarah yang mengajar subjek ini. 

Sebenarnya, kaedah berangka sangat penting dalam kehidupan kita. Kaedah berangka diaplikasikan di dalam kalkulator, komputer dan sebarang peralatan yang menggunakan mikroprocessor. 

Secara asasnya, mikroprocessor (uP) hanya boleh menjalankan operasi matematik yang asas iaitu tambah, tolak, darab, bahagi dan kuasa sahaja. Jadi, bagaimana kalkulator atau komputer boleh melakukan kiraan matematik yang kompleks dengan pantas?

Untuk melakukan operasi seperti pengamiran (integrator), pembezaan (derivative), trigonometri, logaritma dan sebagainya, programmmer akan menggunakan kaedah berangka untuk menjalankan operasi tersebut. Kaedah berangka adalah satu kaedah penghampiran untuk melaksanakan fungsi matematik tertentu dengan memanipulasikan operasi asas matematik. Contoh fungsi matematik dan kaedah penghampirannya menggunakan kaedah berangka ditunjukkan di bawah: (Senarai lengkap fungsi matematik dan penghampirannya boleh rujuk di sini)


Untuk fungsi matematik yang melibatkan operasi pengamiran dan pembezaan, kaedah penghampirannya adalah lebih rumit. Pembaca yang berminat boleh rujuk di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...