Prosedur Mengganti Bateri Kereta

Julai 22, 2011


Panduan ini penting sekiranya anda mahu menggantikan bateri kereta anda sendiri.

Oleh kerana bateri kereta menghasilkan gas hidrogen semasa proses tindakbalas kimia dan juga penggunaan ECU (Engine Control Unit) dalam kenderaan masakini, prosedur yang betul untuk menggantikan bateri kereta haruslah diikuti.

Prosedur penggantian bateri kereta yang tidak betul akan menghasilkan percikan api semasa menanggalkan wayar terminal bateri. Sekiranya terdapat gas hidrogen terbebas daripada bateri kereta, percikan api boleh menyebabkan letupan dan ini boleh menyebabkan kecedaraan serius. Walaupun perkara ini jarang berlaku, tetapi langkah pencegahan hendaklah perlu dititikberatkan.

Hampir semua kereta masakini dilengkapi dengan ECU yang mengawal kebanyakkan sistem di dalam kereta. ECU tidak akan berfungsi dengan baik apabila menerima voltan elektrik yang tidak stabil dan tidak mencukupi.

Mengganti bateri kereta semasa enjin mati akan menyebabkan berlaku ketidakstabilan voltan elektrik pada sistem elektrikal kereta. Perkara ini berlaku apabila anda melonggar, menanggal, memasang dan mengetatkan penyambung wayar pada terminal bateri. Ketidakstabilan voltan elektrik akan mengganggu operasi ECU dan ia akan menyebabkan pelbagai masalah seperti enjin tidak dapat dihidupkan, peningkatan penggunaan petrol, pergerakan enjin tidak sempurna, gangguan pada sistem penggera dan sebagainya. Apabila masalah ini berlaku, anda perlu membawa kereta ke bengkel untuk reset ECU.

Di sini diterangkan beberapa versi prosedur untuk menggantikan bateri kereta dengan cara yang betul. Sebelum itu, adalah lebih baik anda memeriksa samada alternator kereta anda berfungsi dengan baik atau tidak. Klik sini untuk ketahui cara memeriksa alternator. 

Sebagai langkah keselamatan, pakai sarung tangan dan cermin mata keselamatan semasa kerja penggantian bateri kereta.

Mengganti bateri semasa enjin berjalan                                                                                       
Prosedur ini biasa dilakukan oleh para mekanik. Prosedur sebegini adalah tidak digalakkan kerana kemungkinan boleh berlaku percikan api apabila spannar terkena badan kendaraan semasa menanggalkan atau memasang wayar terminal positif bateri walaupun wayar teminal nagatif bateri telah ditanggalkan. Sekiranya perlu, balut spanner dengan kertas atau plastik.

Prosedur ini tidak boleh digunakan apabila anda dapati alternator tidak berfungsi dengan baik. Ini kerana, apabila bateri ditanggalkan, hingar (noise) dari alternator boleh mengganggu operasi ECU.
  1. Pastikan enjin kereta anda dihidupkan terlebih dahulu sebelum bateri ditukar. Sekiranya bateri kereta lemah atau mati, hidupkan enjin kereta anda menggunakan kaedah jumping start dari kereta lain.
  2. Buka bonet kereta dan tanggalkan pengikat bateri.
  3. Tanggalkan wayar terminal negatif bateri terlebih dahulu, diikuti dengan wayar terminal positif dan angkat bateri tersebut keluar.
  4. Pastikan wayar terminal positif tidak bersentuhan dengan mana2 bahagian badan kenderaan. Balut wayar terminal positif tersebut sekiranya perlu.
  5. Letakkan bateri baru dan pasangkan terminal wayar positif terlebih dahulu, diikuti dengan terminal negatif. Kemudian pasangkan pengikat bateri.
Mengganti bateri dengan alat memory keeper                                                                              
Ini adalah cara yang selamat. Alat memory keeper adalah alat yang membekalkan voltan stabil 12V pada sistem ECU ketika anda melakukan kerja menukar bateri. Rupa alat ini adalah seperti yang tunjukkan pada gambar di sebelah ini.

Ia menggunakan bateri 9V dan perlu dipasang pada soket pencucuh rokok yang terdapat dalam kereta anda. Walaubagaimanapun, alat ini agak sukar didapati di pasaran Malaysia. Sekiranya anda kreatif, anda boleh membuat penyambungan wayar dari soket pencucuh rokok ke sebarang bekalan kuasa  arus terus 12V.
  1. Enjin kenderaan tidak perlu dihidupkan. Pastikan semua peralatan elektrik seperti lampu, radio, amplifier, GPS, aircond, wiper dan sebagainya telah dimatikan.
  2. Pasang alat memory keeper bersama bateri 9V pada soket pencucuh rokok. Pastikan alat tersebut aktif (terdapat lampu LED menyala menunjukkan alat sedang aktif).
  3. Buka bonet kereta dan tanggalkan pengikat bateri.
  4. Tanggalkan wayar terminal negatif bateri terlebih dahulu, diikuti dengan wayar terminal positif dan angkat bateri tersebut keluar.
  5. Letakkan bateri baru dan pasangkan wayar terminal  positif terlebih dahulu, diikuti dengan wayar terminal negatif. Kemudian pasangkan pengikat bateri.
  6. Tanggalkan alat memory keeper.
  7. Hidupkan enjin dan pastikan semua peralatan dan sistem kereta berfungsi dengan baik.
Mengganti bateri dengan mencabut fius ECU                                                                                
Dengan mencabut fius ECU semasa kerja penggantian bateri kereta, ia boleh menghalang voltan yang tidak stabil daripada mengganggu ECU. Walaubagaimanapun, apabila fius ECU dicabut, semua setting terkini pada ECU akan hilang dan secara automatik ECU akan kembali kepada setting yang asal. Oleh itu, anda mungkin berasa prestasi enjin kenderaan anda akan sedikit berbeza selepas ditukar bateri.
  1. Enjin kenderaan tidak perlu dihidupkan. Pastikan semua peralatan elektrik seperti lampu, radio, amplifier, GPS, aircond, wiper dan sebagainya telah dimatikan.
  2. Buka bonet kereta dan kenalpasti lokasi kotak fius. Rujuk buku panduan kereta anda sekiranya perlu. 
  3. Buka kotak fius dan rujuk rajah yang terdapat pada penutup kotak fius untuk mengenalpasti fius ECU. Cabut fius tersebut. 
  4. Tanggalkan pengikat bateri.
  5. Tanggalkan wayar terminal negatif bateri terlebih dahulu, diikuti dengan wayar terminal positif dan angkat bateri tersebut keluar.
  6. Letakkan bateri baru dan pasangkan wayar terminal positif terlebih dahulu, diikuti dengan wayar terminal negatif. Kemudian pasangkan pengikat bateri.
  7. Pasang semula fius ECU dengan cermat.
  8. Hidupkan enjin dan pastukan semua peralatan dan sistem kereta berfungsi dengan baik
Mengganti bateri pada kenderaaan lama                                                                                      
Ketiga2 versi prosedur di atas adalah untuk kenderaan yang ada menggunakan ECU. Untuk kenderaan lama yang menggunakan karburator dan tiada penggunaan ECU, prosedur penggantian bateri adalah lebih mudah.
  1. Tanpa perlu hidupkan enjin, pastikan semua peralatan elektrik seperti lampu, radio, amplifier, GPS, aircond, wiper dan sebagainya telah dimatikan.
  2. Buka bonet dan tanggalkan pengikat bateri.
  3. Tanggalkan wayar terminal negatif bateri terlebih dahulu, diikuti dengan wayar terminal positif dan angkat bateri tersebut keluar
  4. Letakkan bateri baru dan pasangkan wayar terminal positif terlebih dahulu, diikuti dengan wayar terminal negatif. Kemudian pasangkan pengikat bateri.
  5. Hidupkan enjin dan pastukan semua peralatan dan sistem kereta berfungsi dengan baik
Penafian: Artikel ini adalah untuk panduan sahaja. ZON152 tidak bertanggungjawab atas sebarang kerosakan atau kecedaraan yang timbul semasa atau selepas kerja penggantian bateri kereta.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Car battery service

-FREE installation
-FREE Charging system checking
-FREE current leakage checking
-manufacturer warranty card & receipt provided
-15 Months Warranty
(1 to 1 exchange if any problem)
-Price is included of trade in old battery
-15%-30% cheaper than market price.

pls call
012 6922710

or visit
66 Jalan Raya 5 Taman Serdang Jaya

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...