Istilah Bridge Space Dalam Transformer 2 dan Transformer 3

Julai 19, 2011


Sekiranya anda telah menonton wayang Transformer 2 dan Transformer 3, anda mungkin sedar dengan penggunaan istilah bridge space dalam cerita tersebut. Dalam Transformer 2, Jetfire telah membawa Sam Witwichkey dan rakan2 dari Muzium Tentera Washingston, USA ke kawasan Piramid di Mesir dalam masa beberapa saat sahaja melalui bridge space. Dalam Transformer 3, Sentinel Prime menggunakan The Pillar untuk memindahkan planet cybertron ke planet bumi juga melalui bridge space.

Imaginasi bridge space ini bukan sahaja telah dipersembahkan dalam wayang Transformer tetapi juga telah digunakan dalam pelbagai siri TV dan wayang seperti Star Trek, Stargate, Thor, Jumper dan sebagainya. Dalam cerita Star Trek, kapal angkasa StarShip Enterprise mengembara ke pelbagai galaksi melalui bridge space. Dalam siri Stargate pula, pasukan tentera mengembara ke pelbagai planet yang jauhnya beribu2 tahun cahaya melalui pintu berbentuk bulatan yang boleh menjana bridge space. Dalam wayang Thorbridge space digunakan untuk menghubungkan planet Asgard dengan planet Bumi. Keupayaan David Rice menjana bridge space menggunakan pemikirannya untuk pergi ke mana2 tempat di muka Bumi ini dilakonkan dalam siri Jumper.

Secara mudahnya, bridge space atau istilah lainnya wormhole adalah laluan pintas untuk pergi ke tempat yang sangat jauh. Perjalanan melalui bridge space hanya mengambil beberapa saat sahaja untuk sampai ke tempat yang sangat jauh walaupun jaraknya adalah beribu2 tahun cahaya.

Sebenarnya, konsep bridge space ini hanyalah teori sains sahaja. Sehingga kini, teori tersebut masih belum dapat dibuktikan oleh sesiapa lagi. Teori mengenai bridge space ini pertama sekali telah dikemukan oleh ahli matematik Jerman bernama Georg Riemann pada 1866 semasa membuat penyelidikan mengenai ruang dan masa. Kemudian, perbincangan mengenai bridge space diteruskan boleh saintis terkenal, Albert Einstein pada 1935 dalam penyelidikannya mengenai tarikan graviti di antara dua jisim dalam ruang dimensi yang boleh dibengkokkan. Sehingga kini, bridge space masih lagi diperkatakan oleh ahli sains seperti Stephan Hawking dan Sidney Coleman. 

Walaupun teori bridge space ini telah dikaji sejak 1866, tetapi para saintis dan cendiakawan Islam percaya istilah bridge space ini telah disebutkan dalam Al-Quran sejak 1400 tahun dahulu.

Firman Allah SWT:
"Salah seorang (dari kalangan orang-orang kafir Makkah, secara mengejek-ejek) meminta kedatangan azab yang (dijanjikan) akan berlaku. Adapun azab yang disediakan untuk orang-orang yang kafir, tidak ada sesiapapun dapat menolak kedatangannya. Dari Allah yang menguasai Al-Ma'arij - Iaitu laluan para malaikat dan Jibril ke pusat pemerintahanNya di mana satu hari adalah bersamaan 50,000 tahun" (Al-Ma'arij: 1-4)

Para cendiakawan Islam dan saintis berpendapat Al-Ma'arij yang disebut oleh Allah SWT dalam ayat Quran di atas adalah bridge space atau wormhole. Berdasarkan ayat ini, ahli sains mengemukakan teori iaitu satu hari di dalam bridge space adalah bersamaan 50,000 tahun di Bumi. Cendiakawan Islam juga berpendapat bahawa semasa kejadian Israaa dan Me'raj, Nabi Muhammad SAW telah dibawa naik dari Bumi naik ke langit melalui bridge space (Perkataan Me'raj adalah sama dengan perkataan Ma'arij)

Firmat Allah SWT lagi: 
"Ingatlah pada hari Kami menggulung langit seperti melipat lembaran surat catitan; sebagaimana kami mulakan wujudnya sesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnya lagi; sebagai satu janji yang ditanggung oleh Kami; sesungguhnya Kami tetap melaksanakannya" (Al-Anbiyaa': 104)

Melalui ayat Quran di atas, ahli saintis dapat menggambarkan bahawa konsep bridge space menggunakan analogi sekeping kertas.


Berdasarkan gambarajah di atas, sekeping kertas ditandakan titik A dan titik B. Jarak antara titik A dan titik B kelihatan sangat jauh. Kemudian kertas kersebut dilengkungkan atau dilipatkan supaya titik A dan titik B menjadi dekat. Satu lubang ditebuk dari titik A terus ke bawah dan menembusi bahagian kertas berhampiran titik B. Melalui lubang tersebut, jarak antara titik A dan titik B (garisan biru) menjadi sangat dekat berbanding dengan garisan merah yang perlu dilalui sepanjang kepingan kertas tersebut. 

Lubang yang ditebuk tersebut adalah mewakili bridge space. Kepingan kertas pula adalah mewakili dunia yang kita hidup sekarang ini. Sekiranya kita dapat 'melipatkan ruang' dan menjana bridge space, maka kita boleh pergi ke mana sahaja dalam masa yang sangat singkat walaupun jaraknya adalah beribu2 tahun cahaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...