Kilat Di Dalam Rumah

Jun 01, 2012


Ok. Kali ini masih lagi cerita tentang kilat. Arikel lalu telah diterangkan bagaimana panahan kilat terjadi dan juga bagaimana kilat boleh merosakkan peralatan elektrik rumah anda. Artikel kali ini adalah mengenai kejadian kilat di dalam rumah. Ya, kilat di dalam rumah. Walaupun ia jarang berlaku, tetapi kemungkinan untuk berlaku tetap ada. Bagaimana penahan kilat boleh terjadi dalam rumah pula?

Kilat bukan sahaja boleh berlaku di ruang langit, tetapi ia juga boleh terjadi di dalam rumah ataupun dalam peralatan elektrik. Agak jarang kilat memanah secara terus ke rumah kediaman kerana paras rumah biasanya lebih rendah daripada pokok, tiang elektrik, tangki air besar yang tinggi dan bangunan tinggi. Kilat biasanya akan ternyahcas (memancar) ke stuktur bangunan tinggi.

Seperti yang telah diterangkan pada artikel lalu, apabila kilat memancar, gelombang elektromagnet akan dihasilkan. Gelombang ini akan menyebabkan lonjakan (kenaikan) voltan elektrik secara tiba-tiba dalam masa yang sangat singkat. 

Apabila lonjakan voltan elektrik disebabkan kilat ini berlaku pada pendawaian elektrik ke rumah anda, dan jika RCCB pada papan agihan rumah anda pula lambat bertindak memutuskan bekalan elektrik, voltan elektrik yang tinggi ini akan menyelinap ke pendawaian elektrik dalam rumah anda. Selain merosakkan peralatan elektrik, voltan elektrik yang tinggi ini akan mencari jalan untuk menyahcaskan tenaganya ke bumi.Oleh itu, voltan elektrik yang tinggi tersebut boleh 'melompat' ke mana-mana tempat yang menyediakan laluan mudah ke bumi. Contoh laluan mudah ke bumi adalah wayar bumi pada sistem pendawaian elektrik rumah, badan peralatan elektrik yang dibumikan dan juga paip air yang diperbuat daripada logam. Oleh itu apabila anda ternampak kilat di dalam rumah ataupun dalam peralatan elektrik, itu menunjukkan voltan elektrik yang tinggi itu telah menemui jalan untuk menyahkan kuasanya ke bumi. 

Lonjakan voltan elektrik disebabkan gelombang elektromagnet dari kilat juga boleh berlaku pada talian telefon rumah anda. Seperti yang telah diterangkan di atas, voltan elektrik yang tinggi dari talian telefon boleh 'melompat' dari kabel talian telefon ke mana-mana tempat yang menyediakan laluan mudah ke bumi.

Kilat yang berlaku di dalam rumah biasanya tidak menyebabkan kerosakan struktur seperti dinding pecah, wayar terbakar ataupun paip pecah. Ini kerana kilat tersebut walaupun mempunyai voltan yang sangat tinggi tetapi tidak mempunyai tenaga yang banyak untuk menghasilkan arus elektrik yang tinggi. Pernah ada kes dilaporkan ada orang yang terkena panahan kilat yang terjadi di dalam rumah, tetapi tiada kecederaan yang dialami, cuma yang dialami hanyalah kejutan elektrik biasa. Walaubagaimanapun, kejadian kilat di dalam rumah adalah tetap perkara yang menakutkan.

Sekiranya kawasan rumah anda sering berlaku kilat, untuk mengelakkan kejadian kilat berlaku dalam rumah anda, pastikan RCCB anda berfungsi dengan baik. Sekiranya peralatan elektrik rumah anda pernah rosak semasa kilat berlaku, itu menunjukkan RCCB anda tidak berfungsi dengan baik. Gantikan RCCB dengan yang baru dan berkualiti. Untuk lebih selamat, pasangkan peralatan elektrik yang mahal pada alat pelindung voltan tinggi (surge protector).

Juga sekiranya talian telefon rumah anda dipasang pada modem, router ataupun telefon tanpa wayar, adalah sangat digalakkan anda memasang  surge protector pada peralatan tersebut. Ini kerana surge protector bertindak menghalang voltan tinggi masuk ke dalam peralatan elektrik dan juga menyediakan laluan 'mudah' ke bumi apabila lonjakan voltan tinggi berlaku pada talian telefon ataupun pendawaian elektrik, seterusnya mengelakkan berlakunya kilat dalam rumah. Gunakan surge protector yang menyediakan jaminan sepanjang hayat (lifetime warranty).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...