Bagaimana RCCB Berfungsi Dan Melindungi Anda Dari Renjatan Elektrik ?

November 02, 2010



Struktur dalaman RCCB terdiri daripada 5 bahagian utama iaitu suis uji, gelung pengimbang, gelung pemutus litar, suis pemutus litar dan teras besi toroid. Dalam keadaan biasa, arus wayar live adalah sama dengan arus pada wayar neutral dan gelung pengimbang akan menghasilkan medan elektromagnet yang sekata. 

Apabila terdapat arus bocor ke bumi, medan elektromagnet pada gelung pengimbang akan menjadi tidak sekata dan ini akan menghasilkan voltan pada gelung pemutus litar. Apabila arus bocor ke bumi melebihi nilai sensitiviti RCCB, suis pemutus litar akan mendapat bekalan voltan yang mencukup dari gelung pemutus litar untuk  memutuskan bekalan elektrik

Sebagai contoh, sebuah RCCB yang mempunyai kepekaan 0.3A telah dipasang pada papan agihan sebuah rumah. Arus yang dibekalkan oleh RCCB pada ketika itu adalah 4A. Tetapi kebocoran arus ke bumi telah berlaku sebanyak 0.4A dan ini menyebabkan arus yang kembali ke RCCB tidak sama dengan arus yang dibekalkan. (Arus yang kembali = 4 - 0.4 = 3.6A). RCCB akan memutuskan bekalan elektri (trip) kerana arus bocor ke bumi melebihi nilai kepekaan RCCB tersebut. 

Bagaimana RCCB melindungi anda dari renjatan elektrik ?

Apabila seseorang terkena renjatan elektrik, arus akan melalui badan dan kembali ke titik pembumian neutral transformer melalui tanah. Arus ini akan membuatkan arus di dalam rumah tidak seimbang dan RCCB akan serta merta bertindak memutuskan bekalan elektrik. 





3 ulasan:

Khairul berkata...

Assalammualaikum ADMIN, saya masih keliru... Saya ada terbaca dalam artikel lain yang RCCB adalah untuk melindungi kiranya NEUTRAL bertemu dengan EARTH...betulkah begitu..

Lagi satu, artikel2 saudara yang ada di dalam penulisan ini sungguh baik sekali..syabas..:-)
banyak membantu saya..

ZON152 berkata...

Betul, RCCB juga akan trip apabila berlaku litar pintas antara NEUTRAL dan EARTH

Mazrie berkata...

Terbaiklah admin.Saya selalu ke blog ini untuk mendapatkan info2 menarik dan berguna. teruskan update ye admin tqvm

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...