RCCB Trip Apabila Lampu Kalimantang Dihidupkan

November 12, 2010


Pernahkah anda mengalami keadaan sebegini pada lampu kalimantang di rumah anda? Apabila suis lampu kalimantang dihidupkan, RCCB akan terpelantik (trip), padahal selama ini lampu tersebut berfungsi dengan baik. Mengapakah ini berlaku ?

Terdapat dua kemungkinan punca masalah ini berlaku; iaitu litar pintas pada pendawaian lampu atau kerosakan pada magnetic ballast (choke) dalam lampu kalimantang tersebut. Mengikut pengalaman saya, 95% daripada masalah ini berpunca daripada kerosakan pada choke.

Magnetik ballast [rujuk gambar di bawah] adalah gegelung wayar tembaga yang dililit pada satu teras besi. Apabila penebat wayar tembaga pada badan choke pecah, arus elektrik akan mengalir pada badan choke ini dan mengalir ke bumi. Arus elektrik akan menjadi tidak seimbang dan RCCB akan trip. Klik sini untuk mengetahui cara kerja RCCB. Kerosakan ini biasa berlaku pada choke yang berkualiti rendah.

Untuk membaiki masalah ini, hanya gantikan choke yang rosak dengan choke yang baru. Pastikan choke yang baru itu mempunyai logo persijilan SIRIM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...