RCCB Terpelantik (Trip) Apabila Motor Dihidupkan

Disember 03, 2010


Soalan
Saya mempunyai mesin pengisar berkuasa 15HP, 1450rpm, 21.5A. Sejak kebelakangan ini, mesin tersebut mula menghadapi masalah. Apabila mesin (motor) ini dihidupkan, beberapa minit selepas itu, RCCB akan terpelantik dan bekalan elektrik terputus? Apakah masalah mesin ini?

Jawapan:
Masalah seperti ini biasa berlaku pada peralatan elektrik yang menggunakan motor seperti mesin basuh, penghawa dingin dan sebagainya. Ia berpunca daripada bahan penebat pada lilitan wayar tembaga dalam motor tersebut telah pecah menyebabkan arus elektrik mengalir ke bumi melalui badan motor tersebut. Arus menjadi tidak seimbang dan RCCB akan trip. Klik sini untuk mengetahui cara kerja RCCB.

Masalah ini boleh dikesan dengan tepat menggunakan alat uji penebatan (insulation tester). Setkan alat uji pada 1000V, dan uji bacaan rintangan penebatan pada terminal motor dan badan motor tersebut. Sekiranya bacaan rintangan penebatan kurang dari 1MOhm, ini menunjukkan bahan penebat wayar tembaga pada lilitan dalam otor tersebut telah pecah. 

Untuk membaikinya, motor tersebut perlu dihantar ke kedai untuk kerja rewinding. Walaubagaimanapun, untuk motor bersaiz kecil, biasanya kos rewinding adalah lebih tinggi dari harga motor tersebut dan adalah lebih baik motor tersebut ditukar baru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...