Mengapa Lampu Alat Perangkap Lalat Elektrik Berwarna Biru Terang ?

Disember 14, 2010


Pernahkah anda terfikir kenapa lampu yang terdapat pada alat perangkap lalat elektrik yang sering dipasang di kafeteria atau kedai makan berwarna warna biru terang. Dan kita sering dapati serangga kecil terutamanya lalat mudah tertarik ke lampu tersebut.

Lampu yang terdapat pada alat perangkap serangga tersebut direka untuk memancarkan cahaya ultraviolet pada panjang gelombang 350nm hingga 370nm. Cahaya ultraviolet adalah cahaya atau tenaga radiasi yang tidak boleh dilihat oleh manusia. Tenaga yang terkandung cahaya ultraviolet ini bergantung kepada panjang gelombang yang diukur dalam unit nanometer (nm). Semakin kecil panjang gelombang, semakin besar kandungan tenaga yang terdapat pada cahaya ultraviolet tersebut. Selain menarik perhatian serangga, cahaya ultraviolet sering digunakan untuk tujuan perubatan, x-ray, analisis forensik, membunuh kuman dan sebagainya. 

Mengikut kajian, serangga kecil terutamanya lalat akan tertarik pada cahaya ultraviolet dengan panjang gelombang 365nm. Cahaya ultraviolet ini boleh didapati daripada lampu berwarna ungu atau biru terang dan sebab itulah lampu pada alat perangkap lalat sering berwarna biru terang.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ni kalo lebah leh mati x?

ZON152 berkata...

boleh jer

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...