Elakkan Penggunaan Air Paip Untuk Radiator Kenderaan Anda

Januari 27, 2011


Radiator adalah komponen terpenting dalam sistem penyejukkan enjin sesebuah kenderaan. Sistem ini memastikan enjin kenderaan tidak berada dalam kepanasan melampau yang boleh merosakkan komponen dalam enjin tersebut. Dengan menggunakan air, haba panas dari enjin akan diserap oleh air dan dipam ke radiator untuk sejukkan semula. Air yang telah disejukkan tersebut dihantar semula ke badan enjin dan proses ini akan sentiasa berterusan sehingga enjin dimatikan.

Untuk penjagaan sistem penyejukan enjin, radiator  perlu di'flush' sekurang2nya setahun sekali. Kemudian radiator diisi semula dengan dengan campuran air dan coolant. Walaubagaimanapun, ramai orang termasuk mekanik menggunakan air paip yang dicampurkan dengan coolant untuk diisi ke dalam radiator.

Penggunaan air paip akan memberi kesan buruk kepada sistem penyejukan kenderaan. Air paip mempunyai kandungan ion magnesium dan kalsium yang akan membentuk enapan kuning apabila air menjadi panas. Enapan kuning ini akan melekat pada permukaan badan enjin kenderaan dan ini akan mengurangkan kadar serapan haba dari enjin. Lebih teruk lagi enapan ini akan menjadi semakin tebal dan ini boleh mengganggu peredaran sistem penyejukkan enjin.

Adalah dinasihatkan agar anda menggunakan air reverse osmosis (RO) yang dicampurkan dengan coolant (cecair yang berwarna merah atau hijau). Fungsi coolant adalah untuk menaikkan takat didih air supaya air masih dapat menyerap haba dari kenderaan walaupun suhu enjin mencecah 100oC. Anda boleh mendapatkan air RO pada mesin menjual air minuman ataupun dijual dalam botol air mineral di pasaraya.

Mangisi air RO ke dalam radiator tanpa mencampurkan dengan coolant juga akan mendatangkan mudarat. Air RO tanpa coolant adalah mengakis dan ia boleh membocorkan radiator atau badan enjin dalam jangkasamasa panjang.

Untuk lebih mudah, anda juga boleh mendapatkan coolant yang telah siap dicampurkan dengan air RO di kedai2 yang menjual alat ganti kereta. Walaupun agak mahal, tetapi kerja anda akan menjadi lebih mudah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...