Electronic Ballast Untuk Lampu Kalimantang: Beza Antara Yang Murah Dan Yang Mahal

Julai 17, 2011


Soalan
Saya bercadang untuk memasang electronic ballast pada sebuah lampu kalimantang di rumah saya. Tapi, apabila saya pegi ke kedai elektrik, penjual tersebut menyatakan terdapat electronic ballast yang murah dan yang mahal. Harga ballast murah adalah sekitar RM10, manakala ballast mahal sekitar RM30. Apakah beza antara kedua2 versi electronic ballast ini?

Jawapan
Penggunaan electronic ballast menggantikan magnetic ballast untuk lampu kalimantang amat digalakkan kerana ia boleh menjimatkan penggunaan tenaga elektrik sehingga 40%. Malah penggunaan electronic ballast akan memanjangkan jangkahayat tiub lampu kalimantang.

Memang benar, terdapat dua versi electronic ballast yang terdapat di pasaran iaitu versi murah dan mahal. Perbezaan kedua2 versi ini berkait rapat dengan parameter faktor kuasa dan THD (Total Harmonic Distortation). 

Nilai faktor kuasa adalah dari 0 hingga 1. Faktor kuasa yang rendah (kurang 0.5) akan meningkatkan arus elektrik ke lampu kalimantang dan juga akan merendahkan voltan yang dibekalkan. Ini akan memendekkan jangkahayat pendawaian lampu kalimantang dan mungkin menganggu fungsi peralatan elektrik yang lain akibat kejatuhan voltan.

THD pula adalah ukuran voltan elektrik mengalami herotan . Nilai THD pada nilai 0 menunjukkan bekalan elektrik tidak mengalami herotan. Electronic ballast yang baik mempunyai nilai THD kurang dari 0.25. Nilai THD yang tinggi akan membuatkan bekalan elektrik dalam rumah anda mengalami herotan (distortation). Ini akan memberi kesan buruk pada peralatan elektrik yang menggunakan transformer dan motor seperti mesin pengimpal, mesin basuh, kipas elektrik dan juga sebagainya. Kesan buruk yang dimaksudkan adalah: gelung pada motor atau transformer akan menjadi lebih panas dan ini akan membuatkan motor atau transformer cepat rosak. Bekalan elektrik yang terherot juga boleh merosakkan peralatan elektronik yang mempunyai tidak sistem penapis herotan yang baik.


Electronic ballast versi mahal mempunyai faktor kuasa melebihi 0.95 dan dilengkapi dengan litar penapis voltan/arus harmonik. Dengan adanya litar penapis ini, ia tidak akan meninggikan nilai THD pada sistem pembekalan elektrik. Electronic ballast versi mahal menggunakan komponen elektronik berkualiti tinggi dan juga tidak memberi kesan buruk pada pendawaian lampu kalimantang dan juga peralatan elektrik yang lain.

Electronic ballast versi murah biasanya mempunyai faktor kuasa sekitar 0.6 dan ia juga akan menjana arus hormonik yang akan meninggikan nilai THD pada sistem pembekalan elektrik. Walaubagaimanapun, ia tetap menawarkan penjimatan tenaga elektrik pada lampu kalimantang. Sebenarnya, penggunaan lampu electronic ballast versi murah tidak memberi kesan buruk yang ketara kepada pendawaian lampu kalimantang dan peralatan yang lain sekiranya terdapat hanya terdapat 2 atau 3 unit electronic ballast di rumah anda. Tetapi sekiranya penggunaan electronic ballast versi murah ini digunakan secara meluas pada setiap premis, penggunaannya perlu diharamkan oleh kerajaan.

Sekiranya anda berminat untuk membeli electronic ballast secara online, klik pautan di bawah ini.

Versi mahal (Philips)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sesetengah kwsn bila waktu mlm, lampu pendafluour ssh/ x menyala sbb ape? voltage drop atau mcmane? ape penyelesaian? adakah guna lampu elektronik ballast ( tanpa starter ) boleh membantu ?

ZON152 berkata...

Tanpa Nama (15 Dis): lampu kalimantang susah menyala pada waktu mlm (padahal siang boleh menyala) biasanya berpunca drpd penggunaan choke yg kurang sesuai. Rujuk link ini
http://zon152.blogspot.com/2010/05/lampu-kalimantang-siang-ok-malam-kelip.html

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...